رقابت برسرکرسی ریاست مجلس نماینده گان به کجا می انجامد؟
کابلی والا کابلی والا

پس از اعلام نتایج نهایی نامزدان مجلس ازسوی کمیسیون انتخابات، اکنون بحث رقابت برسرکرسی ریاست مجلس نماینده گان مطرح گردیده و برخی از گروه ها، حلقات سیاسی- وبه ویژه دولت - افرادی رابه منظوراحراز کرسی ریاست مجلس حمایت می کنند.

 

افزون بر کوشش های فردی وگروهی افراد وبرخی از حلقات سیاسی، دولت ودر رأس حامد کرزی رٸیس جمهوری افغانستان به شدت تلاش می کند از فردی برای نامزدی ریاست مجلس حمایت همه جانبه نماید که به گونه یی، زیرفرمان وتأثیر قابل ملاحظه ی وی باشد تا به نحوی مجلس را رئیس جمهور، به مذاق خود مدیریت کند واز بروز هرگونه رویکرد چالشی آینده در برابر دولت،جلوگیری نماید.

 

هدف ریٸس جمهور از حمایت شخص مورد نظرش در مجلس چیست؟:

کرزی به دلیل تجربۀ گذشته اش از مجلس پیشین نماینده گان، با وجود آن که کوشش های گسترده یی نمود تا توجه شماری از نماینده گان را بادادن رشوه های لفظی ومادی به خود جلب کند؛ اما نتوانست رویکرد های سیاست مجلس وجو جاری آن محیط (مجلس نماینده گان) را آن چنان که خودش می خواست، به سود ونفع خود تغییر دهد؛ زیرابه تعبیربرخی از نماینده گان مجلس:"  فضای مجلس پیشین، در واقع به عنوان نقطۀ ایجاد چالش در برابر اشتباهات سیاسی دولت پنداشتته می شد".

 

مجلس نماینده گان پیشین چگونه عمل می کرد:

با توجه به ارزیابی میزان کار پنج ساله ی مجلس نماینده گان (در دورنخست)، دیده می شود این نهاد با وجود سپری نمودن دوره ی فرازها فرودها در هنگام کار، به حیث کانون منتقد- اما بستر ساز- برای ساختارنظام عمل کرده است.

 با آن که از یک سو مجلس با انتقاد تندش، سیاست های غیر عقلانی ونابخرد دولت را به چالش کشیده است ،از سوی دیگر برای حاکمیت قانون وتوسعه ی ساختار نظام{باوجود مشکلات زیاد}خوب عمل کرده است.

با این تحلیل ،در کلیت می توان گفت ک سیاست مجلس نماینده گان نه با اتخاذ  روش افراط وتفریط؛ بلکه با نوعی گرایش، "معتدل" شکل یافته ومدیریت شده است.

 

ریٸس جمهور از چه می ترسد؟:

دلهره وترس جمهور از گزینش رٸیس جدید مجلس نماینده گان از آن است که مبادا شخصی برکرسی ریاست مجلس تکیه بزند که سیاست های فردی او را نقد وبه چالش بکشاند.

 از سوی دیگر به باور ریٸس جمهور باید فردی ریاست مجلس را به دوش بگیرد که بدون توجه به آرای جمعی نماینده گان ومخالفان سیاسی اش، یک تنه سیاست ها وسلیقه های اورا در همه موارد – به ویژه درموردگزینش وعدم گزینش وزیران و پیشنهاد های خودش در مجلس- اعمال کند.

 

پس کرزی به دنبال چیست؟:

بربنیاد نگرانی ریٸس جمهور در مورد گزینش ریٸس مجلس جدید، گفته می شود اینک او در پی حمایت از دوفرد آقای "عبدالرب رسول سیاف" و آقای "میرویس یاسینی" است.

 

عبدالرب رسول سیاف:

آقای "سیاف" از سران شناخته شدۀ جهادی ورهبرتنظیم"اتحاد اسلامی"دردوره ی جهاد است.

وی در دوره ی نخست مجلس نماینده گان، یکی از طرفداران وهواخواهان "حامد کرزی" ریٸس جمهورافغانستان بود. اکنون نیز گفته می شود که وی از هواخواهان پروپا قرص ریٸس جمهور پنداشته می شود.

آگاهان به این باورند که : آقای کرزی با تلاش هایش می خواهد، یکی از رهبران نهضت اخوان المسلمین را به ریاست مجلس نماینده گان بگمارد.

 

میرویس یاسینی:

میرویس یاسینی از چهره های دیگر در مجلس نماینده گان است که گفته می شود برای احراز کرسی ریاست مجلس نماینده گان، ریٸس جمهوراورا حمایت خواهدکرد.

آقای یاسینی شخصی است که سال های زیادی را در پاکستان به سربرده است.

 

افراددیگر:

گفته می شودافراددیگری نیزبه منظورجلوگیری ازانسجام ویکپارچه گی رای نماینده گان مجلس{وشایدهم برای مطرح کردن خودو...}خودشان را برای به دست آوردن کرسی ریاست مجلس،نامزدخواهندکرد.

 

محمد یونس قانونی:

از چهره های مطرح دیگر که گفته می شود برای رقابت برسراحراز کرسی ریاست مجلس نماینده گان، خودش را نامزد خواهد کرد، یکی هم آقای "قانونی" رٸیس کنونی مجلس نماینده گان است که در خط سیاست "اعتدالی" قرار دارد.

 بسیاری از آگاهان ونماینده گان مجلس می گویند که:" آقای قانونی، از چهره های معتدل ومیانه رودرسیاست است."

 

ایجاد سه خط عمده برای رقابت:

در یک نتیجه گیری کلی می توان گفت که سه خط (دو خط آقایان سیاف ویاسینی ) ویک خط عمده آقای محمد یونس قانونی به حمایت ازطرفداران گسترده اش ،برای رقابت برسرریاست مجلس رقابت خواهندکرد.

 

چیزی که درفرایند این رقابت، مسأله ی حاد وملموس است، تلاش های بی حدوحصر ریٸس جمهور کرزی برای آوردن چهره ی فرمان پذیریش در عرصه ی مدیریت مجلس نما ینده گان است که درضدیت کامل بادموکراسی وارزش های دموکراتیک قراردارد.


December 7th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات